Mifid en AssurMifid*
MiFID (Markets in Financial Instruments Directive) vormt een geheel aan regels naar Europees recht die bijdragen tot de harmonisatie van de reglementering van de transacties in de financiële producten en de integratie van de financiële markten.
De belangrijkste objectieven van MiFID zijn enerzijds het versterken van de transparantie van de financiële markten en anderzijds het beter beschermen van de consument.
Ons kantoor volgt voor haar bank-en beleggingsdiensten deze MIFID-richtlijn, dewelke in werking trad op 1 november 2007. Voor meer achtergrond-info verwijzen we naar volgende documenten.
Deze documenten verschaffen u een inzicht in de belangrijkste elementen uit het MiFID-reglement voor onze bancaire activiteiten. Voor verder informatie kan u ons steeds per e-mail contacteren op volgend adres: info@confinance.be.
De Belgische wetgever heeft deze richtlijn ook gedeeltelijk geïntegreerd in haar wet die van toepassing is op verzekeringsbemiddeling, de zogenaamde Twin Peaks II aangaande de “AssurMiFID-gedragsregels” (wet van 30 juli 2013, aangevuld door drie koninklijke besluiten van 21 februari 2014)*. De Circulaire van de FSMA van 16 april 2014 komt deze reglementering aanvullen en expliciteren. Deze wet werd van kracht op 30 april 2014, en wordt ook door ons kantoor inzake verzekeringsbemiddeling strikt nageleefd.
*Wettelijke onderbouw Assur-Mifid gedragsregels: wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft.
Algemene informatie
Ons kantoor is gehouden tot het naleven van de “AssurMiFID-gedragsregels” en deelt u in u dit verband volgende informatie mee:
Naam kantoor: Confinance BVBA
Ondernemingsnummer: 0841.600.209
Adres maatschappelijke zetel: Pachthofstraat 46 te 3080 Tervuren
Telnr: 02/30.40.775
Email: info@confinance.be
Confinance is erkend tussenpersoon in verzekeringen en in bank-en beleggingsdiensten, onder FSMA inschrijvingsnummer 109704 A-cB.
Confinance treed hierbij op als onafhankelijk verzekeringsmakelaar.
Het register van verzekeringstussenpersonen en bankagenten wordt bijgehouden door de FSMA, te 1000 Brussel, Congresstraat 12-14 en is terug te vinden op www.fsma.be.
Als tussenpersoon in de financiële sector, streven we ernaar de belangen van onze klanten zo best mogelijk te dienen op een loyale, billijke en professionele wijze.
In geval van klacht of ontevredenheid, raden wij u aan ons te contacteren op volgend adres: info@confinance.be. We zullen er alles aan doen om deze zo goed mogelijk te behandelen en trachten u volledige voldoening te geven.
Wanner u echter geen genoegdoening zou vinden omtrent de behandelde klacht, kunt u in tweede instantie terecht bij de volgende bevoegde diensten:
- Voor de agenten in bank- en beleggingsdiensten : OMBUDSFIN - North Gate II, Koning Albert II-laan 8 bus 2 te 1000 BRUSSEL
- Tel. : +32 2 545 77 70 - Fax : +32 2 545 77 79 – Email: Ombudsman@ombudsfin.be - Website: www.ombudsfin.be</li>
- Voor de makelaars in verzekeringen: Ombudsman van de Verzekeringen www.ombudsman.as de Meeûssquare 35 bus 6 à B, 1000 Brussel - Tel. : 02 547 58 71 – Fax 02 547 59 75 - info@ombudsman.as
Ons kantoor communiceert in hoofdzaak in het Nederlands. Op verzoek kan worden gecommuniceerd in Frans of Engels.
2.1. Informatie over begrip inzake bemiddeling in bank-en beleggingsdiensten
“Ons kantoor biedt onder andere diensten aan van bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten, dwz de werkzaamheden die bestaan in het met mekaar in contact brengen van spaarders en beleggers enerzijds en gereglementeerde ondernemingen anderzijds, met inbegrip van de promotie, met het oog op het tot stand brengen voor rekening van een gereglementeerde onderneming van een of meerdere bank-en beleggingsdiensten.”
Deze bemiddeling wordt in exclusiviteit als bankagent uitgevoerd voor de principaal Merit Capital NV. We verwijzen voor meer info over deze gereglementeerde onderneming naar de website https://www.meritcapital.eu
2.1.1 Indeling klanten
De MiFID-regels verplichten ons om onze klanten te behandelen in functie van hun kennis van de markt. De niet-professionele klanten worden op deze manier het best beschermd en worden onderworpen aan de meest strenge transparantieregels en analyse. Al onze klanten worden in deze categorie opgenomen zodat ze, ongeacht hun kennis, kunnen genieten van de hoogste transparantie en de meeste informatie kunnen verkrijgen.
2.1.2 Informatie
We streven ernaar onze klanten op de meest transparante wijze te informeren. In geval we, na het opstellen van onze studie en begeleiding, optreden als financiële tussenpersoon bij het verkrijgen van een beleggingsproduct, worden alle financiële informatiefiches en algemene voorwaarden van het product aan de klant overhandigd. Bovendien nemen we de tijd om de producten uit te leggen en te analyseren met onze klanten.
Het doel is om niet-misleidende informatie door te geven die de klant toelaat om de verschillende types risico’s die een belegging kan bevatten (insolvabiliteitsrisico, rentevoetrisico, rendementsrisico, illiquiditeitsriscico, wisselkoersrisico, kapitaalrisico, volatiliteitsrisico, enz.) juist in te schatten.
2.2 Informatie over begrip verzekeringsbemiddeling
“Ons kantoor biedt onder andere diensten van verzekeringsbemiddeling aan, dwz. de werkzaamheden die bestaan in het adviseren over verzekeringsovereenkomsten, het aanbieden, het voorstellen, het verrichten van voorbereidend werk tot het sluiten van verzekeringsovereenkomsten of het sluiten van verzekeringsovereenkomsten, dan wel in het assisteren bij het beheer en de uitvoering ervan”.
2.2.1 Nummers van de takken en de titulatuur
21: Levensverzekeringen niet verbonden met beleggingsfondsen, met uitzondering van bruidsschat- en geboorteverzekeringen; 22: Bruidsschat- en geboorteverzekeringen, niet verbonden met beleggingsfondsen;
23: Levens- bruidsschat- en geboorteverzekeringen in verband met beleggingsfondsen;
26: Kapitalisatieverrichtingen;
27: Beheer van collectieve pensioenfondsen.
2.2.2 Polisvoorwaarden (zie specifieke website van verzekeringsmaatschappijen)
3.1 Wetgevend kader
Vanaf 30 april 2014 zijn de “AssurMiFID –gedragsregels” van kracht. Zij vinden hun wettelijke basis in de wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft.
Overeenkomstig deze gedragsregels is ons kantoor gehouden om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.
De wettelijke regeling omtrent belangenconflicten is een aanvulling op de algemene MiFID-grondwet. Deze grondwet wordt door ons kantoor geëerbiedigd door zich loyaal, billijk en professioneel in te zetten voor de belangen van de klant bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.
3.2 Welke belangenconflicten?
Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft ons kantoor in een eerste stap de mogelijke belangenconflicten in ons kantoor geïdentificeerd.
Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen (1) ons kantoor en haar verbonden personen en een klant of (2) tussen meerdere klanten onderling. Het beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van ons kantoor en haar eventuele groepsstructuur.
Bij de beoordeling naar mogelijke belangenconflicten heeft ons kantoor de situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van de klant worden geschaad. Het gaat om:
- Situaties waarbij winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten koste van de cliënt;
- Situaties waarbij ons kantoor een ander belang heeft bij het resultaat van de dienst of transactie;
- Situaties met een financiële drijfveer om andere cliënten te laten voorgaan;
- Situaties waarbij hetzelfde bedrijf als de cliënt wordt uitgeoefend;
- Situaties waarbij ons kantoor een vergoeding ontvangt van een andere persoon dan de cliënt voor de geleverde diensten van verzekeringsbemiddeling.
- Situaties eigen aan ons kantoor: vb groepsstructuren (bv. bancassurance of assurfinance) of nevenactiviteiten ( bv. bankagent, vastgoedmakelaar}.
3.3 Welke maatregelen neemt ons kantoor?
Ons kantoor neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van de klant primeert.
Het gaat onder meer om:
- Een interne instructienota;
- Een aangepast verloningsbeleid;
- Een beleid dat erop toeziet dat de verbonden personen enkel bemiddelen m.b.t. verzekeringsovereenkomsten waarvan zij de essentiële kenmerken kennen en in staat zijn om aan de cliënten toe te lichten;
- Een beleid dat het recht voorbehoudt van ons kantoor om bij ontstentenis van een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de belangen van de klant;
- Een regeling inzake het ontvangen van voordelen;
- Een beleid dat erop toeziet dat alle informatie die onze verbonden personen verstrekken correct, duidelijk en niet misleidend is.
- Indien noodzakelijk zal het beleid inzake belangenconflicten van ons kantoor aangepast en/of geactualiseerd worden.
3.4 Wat is de procedure?
3.5 Specifieke transparantie
Wanneer in een concrete situatie onze maatregelen onvoldoende garantie zouden kunnen bieden, zal u geïnformeerd worden door ons kantoor over de algemene aard en/of de bronnen van het belangenconflict, zodat u een weloverwogen beslissing kan nemen. U kan steeds met ons contact op nemen voor meer informatie.
Voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling ontvangen wij in beginsel een vergoeding van de verzekeringsonderneming, die deel uitmaakt van de premie die u als klant betaalt.
Daarnaast is een vergoeding mogelijk die verbonden is aan de verzekeringsportefeuille van ons kantoor bij de betreffende verzekeringsonderneming of voor bijkomende taken ingevuld door ons kantoor. Voor meer informatie contacteer ons kantoor.
In het andere geval ontvangen wij voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling een vergoeding van u als klant.
Waarvoor staan we?
Coherentie
Overzicht? Samenhang? U hebt vandaag ongetwijfeld vele financiële adviseurs, die uw financiële situatie fragmentariseren. Soms gelijkgestemd, soms in contradictie. In aantal zullen zij nog toenemen door onze complexe leefomgeving. Soms waant u zich zelfs een doolhof. Een veelzijdige en overkoepelende adviseur dat u vanuit diens helikopter naar de uitgang leiden kan, wint meer en meer aan belang. Alles hangt immers samen. Aanvullend en in samenspraak met uw huidige adviseurs, kan 1 + 1 ook soms 3 blijken te zijn.
Openheid
Transparantie. Inzicht. Waarden die in de financiële sector vaak weinig invulling kennen. Om u te helpen, rekenen we op uw openheid wat betreft uw financiële huishouden. Zo ook willen wij u maximale openheid geven. Op voorhand. Over alle mogelijke oplossingen, met voor – en nadelen. Geen taboes, geen verborgen agenda’s noch onzichtbare kosten. Adviesvergoedingen worden vooraf doorgesproken. U komt niet voor verrassingen te staan. Via dialoog. Zo kan vertrouwen verder rijpen.
Neutraliteit
Confinance wil neutraal en onafhankelijk zijn. En dat ook blijven. Zodat we u de beste oplossingen kunnen aanbieden. We zijn geen onderdeel van een bank of verzekeraar. Wilt u enkel ons advies, geen probleem! Volgt u ons mee in de realisatie van uw optimale financiële strategie, dan hebben we onze handen vrij. Niet gehinderd door enige binding met welke financiële organisatie dan ook, leggen we u onafhankelijk de beste opties voor.
Flexibiliteit
Small is beautiful. Met de wind in de zeilen. Geen Titanic. In de huidige volatiele maatschappij is het immers uiterst belangrijk om snel in te spelen op markttendensen en nieuwe reguleringen. Wendbaar voor plots opdoemende ijsbergen. Een kleinschalige organisatie zorgt voor die extra persoonlijke touch. Flexibele dienstverlening als troef. Aanpasbaar aan uw uniek DNA.
Integriteit
Wij hechten bijzonder veel waarde aan een integere en eerlijke begeleiding van uw financiële zaken. We stellen eer in ons werk. Wij willen u van dienst zijn op een manier zoals ook wijzelf graag vooruit geholpen worden in het leven. Zo bouwen we aan wederzijdse appreciatie. Aan een partnerschap, meer dan een loutere samenwerking. Niet éénmalig en snel, maar graag duurzaam en op lange termijn. Recht door zee. En waar we u altijd recht in de ogen kunnen blijven kijken.
Nabijheid
Wij opteren bewust voor regionale verankering. Een actieradius van Vlaams-Brabant tot Antwerpen en Kempen, deels Limburg. Waar we professioneel verstrengeld zijn. Dicht bij u thuis, dan spreken we nog meer uw taal. Wij willen ook zelf aan uw tafel blijven zitten. Continuïteit, nu maar ook later.
Ambitie
Wij hebben niet de ambitie om de grootste te worden. Noch de exclusiefste, noch de goedkoopste. We ambiëren wel uw bevoorrechte financiële partner te worden. Uw vertrouwenspersoon. Uw eerste aanspreekpunt voor belangrijke beslissingen. Uw financieel klankbord. We willen u persoonlijk de nodige tijd en aandacht geven die u verdient. Zo kunnen we u gemoedsrust brengen.
Nazorg
Voor financiële adviseurs vaak een woord zonder daad. Niet voor ons. U hebt ons nodig tijdens het beslissingsproces, maar meestal nog meer er na. Het gebrek aan tijd, goesting of kennis om u met uw financiële zaken bezig te houden, zal niet verdwenen zijn. Uw follow-up is in goede handen bij ons. Wij staan altijd voor u klaar.
Competentie
We streven binnen Confinance een zo hoog mogelijk peil van kennis en kunde na. In de huidige context is continue bijscholing onontbeerlijk. Onze brede competenties kunnen ingezet worden als aanvulling op de meer specifieke vakkennis van uw bestaande adviespersonen. En u weet ook wel dat niemand alle waarheid in pacht heeft. De kunst bestaat er echter in om op het juiste ogenblik bij de juiste persoon de juiste kennis te vergaren. Indien gespecialiseerde know-how aanbevolen lijkt, kunnen we ook beroep doen op ons hoogwaardig netwerk van externe experten, zodat u – onder onze supervisie – een geïntegreerde totaalbegeleiding kunt bekomen.
Empathie
Wij zijn in de eerste plaats geïnteresseerd in uw levensdoelen en in uw dieperliggende drijfveren. Geld is immers geen doel op zich, maar een middel om uw toekomst in te richten zoals u alleen dat wil. En niet zoals financiële instellingen dit zouden willen. We willen begrijpen wat u denkt en niet denken dat we u begrijpen. Empathie. Goed kunnen luisteren. Daar gaan we voor.